Jste zde: Stomici.cz ČlánkyStomie pod drobnohledem Strava jako prevence kolorektálního karcinomu

Strava jako prevence kolorektálního karcinomu

Kolorektální karcinom je jedním z onkologických onemocnění, u něhož je prevence velmi účinná a jehož riziko můžeme dramaticky snížit i jen pouhou změnou jídelníčku. Vše, co jíme, prochází přes sliznici zažívacího traktu. Ke sliznici tlustého střeva a konečníku na dolním konci trávicí trubice doputují všechny odpadní látky, trávicí šťávy, žlučové kyseliny i vláknina. Na výstelku tlustého střeva tak působí nejen chemikáliemi z potravin, hormony a sekrety těla, ale také bakterie osídlující střevo. Obsah vašich střev tak má přímý vliv na zdraví střevních buněk a vznik kolorektálního karcinomu bezprostředně souvisí s vaší stravou.

Dietní tipy ke snížení rizika rakoviny tlustého střeva

  • Jezte méně červeného masa – studie ukazují, že každodenní konzumace červeného masa (zvláště více než jedna porce denně) zvyšuje výskyt rakoviny tlustého střeva. Zvýšené riziko souvisí s výskytem zánětu spojeného s chemickými látkami uvolňovanými při rozkladu červeného masa, které mohou poškodit genetický materiál v buňkách, což je primární příčina všech typů rakovin.
  • Jezte více česneku – konzumace česneku může snížit riziko vzniku rakoviny obecně, zejména však nádorů zažívacího traktu. Ochranné účinky česneku mohou souviset s jeho antibakteriálními vlastnostmi, jeho schopností blokovat tvorbu či aktivaci rakovinotvorných látek atd. Podobné vlastnosti má také cibule, pórek, jarní cibulka nebo pažitka.
  • Dodávejte tělu antioxydanty – bohaté na antioxidanty jsou nejrůznější druhy ovoce a zeleniny či koření (především ty výrazně zbarvené), např. borůvky, brusinky, granátová jablka, mrkev, meruňky, ananasový meloun, kapusta, brokolice, špenát, avokádo, rajčata, jablka, červené zelí, fialové hrozny, růžový grapefruit, kurkuma, šafrán, oregano, šalvěj, rozmarýn. Výrazná barva signalizuje přítomnost rostlinných antioxidantů působících proti oxidačnímu stresu a zánětu, které podporují vznik rakoviny tlustého střeva.
  • Používejte olivový olej – olivový olej obsahuje látky, které mají protirakovinné účinky, snižuje tvorbu žlučových kyselin a zvyšuje produkci enzymů, které podporují zdraví buněk a tkání, a má ochranný antioxidační účinek.
  • Jezte potraviny bohaté na selen – studie ukazují, že selen nejen zabraňuje rakovině tlustého střeva, ale může také zvýšit účinnost některých léků proti rakovině. Selen chrání buňky tlustého střeva, ale také inhibuje růst a podporuje smrt rakovinných buněk v tlustém střevě. Vysoký obsah selenu má česnek, cibule, slunečnicová semena, houby, celozrnné cereálie, para ořechy a ryby (tuňák, halibut, sardinky, losos).
  • Konzumujte omega-3 mastné kyseliny – strava bohatá na protizánětlivé omega-3 mastné kyseliny snižuje výskyt rakoviny tlustého střeva. Zdrojem omega-3 mastných kyselin jsou např. ryby (losos, sardinky, makrela nebo tresky) či lněný olej.

Zdroje:
huffingtonpos­t.com

24. 5. 2012 | Redakce Stomici.cz | Stomie pod drobnohledem

Přidej komentář

Řádky se zalamují automaticky, emailová adresa se nezobrazuje. Všechna pole jsou povinná.