Jste zde: Stomici.cz ČlánkyŽivotní styl stomika Jak bojovat s průjmem, zácpou a plynatostí?

Jak bojovat s průjmem, zácpou a plynatostí?

Kvůli stomii není nutné zříkat se svých oblíbených jídel. Po přizpůsobení organismu změněným podmínkám v trávicím traktu je dobré konzumovat co nejpestřejší stravu. Stejně jako dříve budou i teď existovat jídla, která mohou způsobit nejrůznější nepříjemnosti. Účinek konkrétního pokrmu na organismus se nedá vždy odhadnout předem. Pokud však některá potravina vyvolává potíže, je vhodnější ji z jídelníčku vyřadit. K problémům, které může vyvolat nevhodně zvolená strava, patří zejména průjem, zácpa a plynatost.

Průjem

Průjem se může objevit jako následek intolerance potravin, ale také virové nebo bakteriální infekce, terapie antibiotiky, radiační terapie, chemoterapie nebo aplikace některých léků (například antacida obsahující hořčík). Důležité je najít a eliminovat příčinu průjmu.

Časté odcházení tekuté stolice může vést k dehydrataci a ztrátě minerálů. Příznakem tohoto stavu bývá slabost, strnulost, suchost úst a jazyka, snížené vylučování moči a zvýšená močová koncentrace, břišní křeče atd. Jako prevence se doporučuje zvýšit příjem tekutin, vhodné jsou především zeleninové a ovocné šťávy, masové polévky a nesycené minerální vody.

Potraviny způsobující průjem z jídelníčku vyřazujeme či alespoň omezujeme, jsou to především tučná jídla a uzeniny, výrazně kořeněná jídla, luštěniny aj. Zeleninu preferujeme vařenou a dušenou. Z pečiva je vhodnější bílé pečivo, starší chléb, housky, rohlíky; celozrnné pečivo a kynuté pečivo omezujeme. Z mléčných výrobků upřednostňujeme netučné jogurty a tvarohové sýry.

Nestačí-li k odstranění průjmu přizpůsobení stravy, lze průjem zmírnit léky určenými ke zpomalení střevní peristaltiky.

Zácpa

Příčinou zácpy může být snížená frekvence vyprazdňování, napětí břicha, snížená chuť k jídlu, bolest břicha nebo namáhavé vyprazdňování. Defekační reflex vyhasíná, pokud chybí přirozené podněty, jako je dostatečně objemná strava, dostatek vlákniny, tekutin a pohybu. Pro pacienty trpící zácpou je důležitá pravidelná strava bohatá na vlákninu a zvýšený přívod tekutin. Omezit by se měli potraviny způsobující zácpu, jako jsou např. kukuřice, ořechy, kokosová moučka. Pacientům často prospívá sklenka čerstvé pomerančové šťávy ráno před jídlem.

Plynatost

Volně odcházející střevní plyn je normální záležitost. K nadýmání (plynatosti) dochází, když se v zažívacím traktu tvoří příliš mnoho plynů. Nejvýznamnějším zdrojem střevní plynatosti jsou spolykaný vzduch a plyn tvořený činností bakterií v tlustém střevě. Množství spolykaného vzduchu se zvyšuje např. mluvením při jídle, žvýkáním žvýkaček a kouřením. Střevní plyn vzniká také jako vedlejší produkt činnosti bakterií, které osídlují tlusté střevo a způsobující kvašení a hnití a podílející se na štěpení vlákniny. K potravinám podporujícím vznik plynů patří luštěniny, květák, kedlubna, česnek, cibule, chřest, vejce a vaječné produkty, ryby, uzené maso, houby, ostré koření a nápoje s kofeinem a oxidem uhličitým. Pacient se může rozhodnout vynechat tyto potraviny nebo je jíst jen v případech, kdy mu nadýmání nepůsobí rozpaky. Do skupiny potravin, které potlačují plyny a pachy, patří jogurty s živou kulturou, borůvky, brusinky, petržel, hlávkový salát a špenát. Na snížení nadýmání se doporučují bylinkové čaje jako mátový, heřmánkový, fenyklový.

Zdroj: is.muni.cz

22. 6. 2011 | Redakce Stomici.cz | Životní styl stomika

Komentáře

Adela (8. 8. 2011 — 14:23)

jsem telesne postizena a mam rada bylinkovi caje a mam problemi ze strevama ,ovcas mam prujem a doslecha jsem se ze kdys je prujem ze se bylinky pit ne maji,tak se chci zeptat jak to vlasne opravdu je ,omlovam se za nejake ty chyby dekuji Adela Nova z plzne

Surikata (26. 1. 2012 — 22:08)

Pokud máte průjem, doporučuju vám koupit si enterol;) Je šetrný(je vhodný i pr děti) a rychle pomáhá;)

Tatjana Drexlerová (16. 3. 2012 — 11:04)

Dobrý den,již několik dní mám průjem a tudíš bolavé místo kolem stomie.Každou noc mě berou křeče do nohou a proto piji rozpustné magnesium.Nemůže to být příčina průjmu?Může se jíst srouhaná syrová mrkev na průjem?Děkuji hezký den Drexlerová.

Kosielski Karel (12. 5. 2014 — 20:04)

Již třetí den mě trápí průjem,nevím zda jsel získal nějaký viru,průjem provází plynytost a velmi řídká stolice.Nevím si rady jak dál.Skusím dle Vašeho návodu více tekutin,štávy nebo masový vývar.Snad se toho zbavím.S pozdravem s přáním hezkého dne Karel Kosielski.

PAVEL (27. 6. 2014 — 12:27)

Já trpím často průjmy. A nevím co s tím. Průjmy mívám 3krát týdně, někdy to trvá celou noc až do poledních hodin, někdy celý den.

Václav (31. 8. 2014 — 14:31)

po aplikaci stomie mám stále průjem, je řidči či méně řídký, ale stále. Snažím se jíst potraviny uvážlivě, ale nepomáhá to. Při operaci -odstranění pištělě jsem zhubl v nemocnici o 12 kg (měřím 189 cm a současná váha je 68 kg) a zřejmě díky průjmu nemohu váhu zvýšit. Cítím se stále unaven a častým plněním sáčku i značně omezen v pohybu mimo dům. Prosím o radu.

Ola (1. 6. 2017 — 13:31)

Se zácpou se díky PrebioLaxu vypořádám raz dva.

Přidej komentář

Řádky se zalamují automaticky, emailová adresa se nezobrazuje. Všechna pole jsou povinná.